GRUP DE DEZVOLTARE PERSONALA

– PARTEA A DOUA-

CE ESTE UN GRUP DE DEZVOLTARE PERSONALA – Partea a doua

FACTORII TERAPEUTICI IMPLICAȚI ÎN AMELIORAREA PSIHOLOGICĂ*

• Factorii existențiali

Membrii grupului învață că trebuie să își asume responsabilitatea pentru propria existență și să își asume consecințele propriilor decizii. Ajung să înțeleagă faptul că indiferent cât de multe relații am construi și indiferent cât de multe persoane am avea în jur (familie, prieteni etc.), în final suntem singuri în această lumeși trebuie să ne descurcăm bazându-ne pe propriile forțe. Noi suntem cei care decidem cum vrem să fie viața noastră, noi suntem cei care alegem drumul pe care-l considerăm cel mai potrivit pentru a ne atinge obiectivele, noi suntem cei care ne bucurăm de succesul obținut sau care trăim consecințele greșelilor noastre. Noi avem libertatea de a alege sensul vieții noastre!

• Inocularea speranței

Speranța are o dimensiune personală, flexibilă și se redefinește, se ajustează fiecărui membru al grupului, indiferent de punctul în care acesta se află în evoluția sa terapeutică. În grup ai oportunitatea de a vedea că alții au reușit să depășească greutățile vieții și asta îți insuflă convingerea că și tu poți reuși!

• Universalitatea

Mulți oameni au un sentiment acut al unicității propriei suferințe și experiențe. Cred că sunt singurii care trec prin așa ceva. În cadrul grupului descoperă că există și alte persoane care luptă cu aceleași dificultăți ca ale lor, că există și alte persoane care simt și gândesc ca ei, care au nevoi și dorințe similare cu ale lor. Descoperă că nu sunt singurii în acea situație! În acest fel sentimentul de izolare, senzația că nimeni nu îi poate înțelege se diminuează semnificativ și imaginea despre propria persoană se schimbă într-un mod pozitiv.

• Transmiterea informațiilor

Grupul facilitează accesul la o cantitate mai mare de informație terapeutică pentru că, spre deosebire de contextul terapiei individuale, în grup informațiile vin nu doar dinspre psiholog, ci și dinspre ceilalți membrii ai grupului. Informațiile transmise pot viza procesul terapeutic, accesul la diverse servicii, strategii de rezolvare a căror eficiență a fost deja testată de alți membri ai grupului etc. Procesul educațional este, cel mai adesea implicit, membrii grupului învățând direct din activitatea grupului despre dinamica relațiilor interpersonale, despre semnificația unor simptome și metode de a le face față, despre viața psihică în general.

• Altruismul

Grupul este cadrul în care membrii se pot ajuta reciproc. Experiența de a putea oferi ceva altuia are un impact pozitiv asupra propriei persoane, crește stima de sine, facilitează dezvoltarea abilitățilorde comunicareși relaționare interpersonală, precum și a unor modalități adecvate de adaptare. Oamenii se pot ajuta unii pe alții ascultându-se, oferind sfaturi, încurajându-se reciproc, împărtășind cu ceilalți experiențele lor. În plus, simplu fapt că se simt acceptați așa cum sunt, fără criticism și prejudecăți, are un efect benefic semnificativ.

• Remodelarea comportamentelor disfuncționale dezvoltate în familia de origine

Fiecare individ poartă amprenta mediului în care a crescut. Preluăm de la cei apropiați modele de comportament, convingeri, obiceiuri pe care apoi le manifestăm în viața noastră de zi cu zi fără a fi conștienți de asta. Problema este că nu întotdeauna aceste modele sunt pozitive. Pentru a le putea schimba este nevoie mai întâi să le conștientizăm. Psihologul poate ajuta membrii grupului să înțeleagă impactul experiențelor din copilărie asupra personalității lor, să identifice acele modele comportamentale nocive și să le înlocuiască treptat cu comportamente alternative, pozitive. Grupul oferă un context extrem de favorabil pentru exersarea acestor comportamente pozitive și pentru consolidarea lor.

• Îmbunătățirea aptitudinilor de socializare

Un grup terapeutic este un grup social, în care mai multe persoane interacționează, respectând niște norme, reguli clar stabilite de la început, menite să faciliteze interacțiunea onestă. Cea mai importantă dintre aceste reguli este oferirea de feedback constructiv. În cadrul grupului membrii își dezvoltă și îmbunătățesc abilitățile de relaționare, învață modalități mai eficiente de comunicare, pe care apoi le pot transfera și în relaționarea cu persoane din afara grupului.

• Învățarea prin modelare și imitație

Grupul oferă oportunitatea învățării de noi comportamente și modalități de exprimare prin mecanismele de imitație și modelare. Observând comportamentul psihologului și al celorlalți membrii, observând modul în care ceilalți exprimă emoții, gânduri, temeri, speranțe, modul în care formulează observații etc., avem posibilitatea de a identifica modele pozitive pe care le putem prelua prin imitație sau le putem replica, adaptându-le particularităților noastre, îmbogațindu-ne astfel repertoriul comportamental.

• Învățarea interpersonală

În terapia de grup, oamenii descoperă modul în care obișnuiesc să se raporteze la ceilalți, conștientizează așteptările pe care le au de la ceilalți și învață să relaționeze, într-un mod mai realist și mai echilibrat, în care avantajele și dezavantajele relaționale sunt egal distribuite. Fiecare oferă și primește feedback,dobândind un nivel ridicat de autocunoaștere.

• Coeziunea grupului

Procesul de dezvoltare al fiecărei persoane se poate derula numai într-un context interpersonal. Un grup omogen, cu un sentiment puternic de coeziune poate constitui un astfel de context favorabil dezvoltării personale. Dezvoltarea personală nu este facilitată doar de suportul și încurajările pe care un membru al grupului le poate primi din partea celorlalți, ci și de feedback-ul sincer pe care îl primește și, în general, de toate acele aspecte care contribuie la sentimentul că „celorlalți le pasă”.

• Catarsisul

Constă în eliberarea de sentimentele negative prin exprimarea liberă și necenzurată a emoțiilor. Procesul terapeutic de grup include ca element esențial încurajarea exprimării deschise a gândurilor și emoțiilor. Participanții își spun povestea personală în fața unei audiențe suportive, necritice și reușesc astfel să se elibereze de sentimentele de rușine și vinovăție, să accepte trăirile negative pe care le au și să le integreze în experiența lor de viață într-un mod constructiv.

_________________________________________________
* Adaptat după I. Yalom 1983, „Teoria ș i practica psihoterapiei de grup”